Is er nog bezoek mogelijk in het PCM?

 

Vanaf woensdag 13 mei is er opnieuw bezoek in PCM toegelaten, dit steeds op afspraak.

De patiënt kan, in samenspraak met de zorgverlener, maximaal 2 vaste personen (exclusie kinderen t.e.m. 12 jaar) als bezoeker aanduiden.

De reeds ingeplande zwaaimomenten kunnen nog plaats vinden of kunnen vervangen worden door onderstaande regeling.

Er kan slechts 1 persoon per keer op bezoek komen (tenzij 2 personen op hetzelfde adres gedomicilieerd zijn, vb. ouders).

  • Voorafgaand aan het bezoek, wordt de bezoeker opgebeld door een zorgverlener om een concrete afspraak in te plannen, max. 0,5 uur per bezoek. Naam, adres en contactgegevens worden genoteerd m.b.t. tracing in geval van besmetting.
  • De bezoeker mag geen symptomen van Covid-19 vertoond hebben in de laatste 14 dagen.
  • De bezoeker meldt zich steeds aan bij de receptioniste, draagt een masker (zelf mee te brengen), wast of ontsmet de handen.
  • De zorgverlener onthaalt de bezoeker.
  • Het bezoek zal plaatsvinden in een aparte, daartoe voorziene bezoekersruimte of buiten. Er is geen toegang tot leefruimtes en kamer. Er mag niets worden genuttigd in de bezoeklokalen
  • Wandelen op het domein kan (keuze moet worden gemaakt: of wandelen op domein, of bezoek in bezoeklokaal). STEEDS na contact met verpleging!
  • Er zal geen begeleider aanwezig zijn tijdens het bezoekmoment, tenzij indien dit nodig is omwille van therapeutische redenen.
  • Er is ook mogelijkheid om de was of een geschenkje af te geven.

Externe firma’s die diensten leveren aan het PCM en leveranciers hebben enkel toegang na individuele afspraak.

De toegang tot het domein aan de Bruggestraat 57 is tot nader order afgesloten. De poort blijft dicht. Leveranciers melden zich via de parlofoon.

De deur van de hoofdingang, nr. 75 blijft op slot. Wie binnen moet, kan zich via de parlofoon aanmelden. De receptionisten kunnen de deur vanop afstand openen indien nodig.

Er staan rekken in het inkomsas om spullen voor patiënten op te halen en af te leveren (zie verder).

 

Mogen de opgenomen patiënten het ziekenhuis verlaten ?

 

Neen, er wordt standaard geen uitgang verleend aan patiënten t.e.m. 29/5 . Dit wordt opnieuw mogelijk vanaf 30/5. Overnachten wordt opnieuw mogelijk vanaf 13/6.

Ja, vanaf 4 mei mag, onder begeleiding van een verpleegkundige of therapeut, naar buiten gegaan worden met respect voor de geldende afspraken rond social distancing en mondmaskers. Maximum 2 patiënten met 1 begeleider. 

 

Kunnen patiënten online goederen kopen en laten leveren in het PCM?

 

Tot 8/6 kunnen patiënten online bestelde goederen laten leveren in het PCM.

Om veiligheidsredenen worden de pakketjes dan samen met een medewerker op de afdeling geopend.

Tot 8/6 voorzien we een soort ‘Collect & Go’-winkeltje voor de patiënten in het PCM. Op de afdeling is een lijst voorhanden met een aantal producten die kunnen aangekocht worden (snoep, frisdrank, fruit, toiletartikelen, postzegels, etc.). Er wordt een maximumbedrag vastgelegd van € 7,-/bestelmoment (tenzij de sociale dienst aangeeft dat dit niet mogelijk is voor de patiënt). Het bedrag van de aangekochte artikelen zal op de factuur worden gezet, zodat cash geld niet nodig is. De boodschappen zullen op de afdeling worden afgeleverd.

 

Hoe kunnen we nog contact houden met iemand die is opgenomen?

 

Je kan jouw familielid, vriend, kennis … altijd bellen op hun persoonlijke gsm. Een videogesprek, bv. via Facetalk, Whats App, etc. is altijd leuker, zo kunnen jullie elkaar zien. Mailtjes of tekstberichtjes kunnen natuurlijk ook.

Een ‘traditionele’ brief schrijven al of niet met tekeningen van kinderen, kleinkinderen, etc. is ook een mogelijkheid, maar hou rekening met een vertraging van de postbedeling.

Heeft de patiënt geen eigen gsm of heeft hij geen ervaring met bv. videogesprekken, dan kan er altijd telefonisch contact opgenomen worden met de afdeling. De medewerkers helpen graag naar een gepaste oplossing zoeken.  

 

Kan ik op consultatie komen?

 

Ja, ambulante consultaties kunnen. De persoon die op consulatie komt draagt een eigen mondmasker.

 

Gaan de therapieën door voor de opgenomen patiënten?

 

Ja, vanaf 18/5 worden de vroegere therapieschem's zoveel als mogelijk weer opgenomen, dus ook de groepstherapieën. De maatregelen zoals social distancing, goede handhygiëne worden toegepast in alle lokalen.  

 

Gaat de dagtherapie op de Pendel nog door? Kan ik nog naar ContAct komen?

 

Ja, alle patiënten van de Pendel en ContAct kunnen opnieuw naar het ziekenhuis komen. Er gelden wel strenge voorzorgsmaatregelen. Zo moeten de regels van de overheid gevolgd worden m.b.t. hygiëne en sociale afstand.

Het programma zal aangepast worden ngl. de capaciteit en de aanwezige patiënten.

Bij aankomst wordt bij iedereen de temperatuur gemeten. Bij verhoogde temperatuur (>37.5°C) wordt de huisarts gecontacteerd en moet de patiënt naar huis gaan. Hij kan zich pas na 7 dagen opnieuw aanbieden.

 

Kan ik nog naar de nabehandeling op de afdelingen komen?

 

Ja, vanaf 1/6 individueel of in groep.

 

Kan ik nog komen naar het ziekenhuis voor een nachtopname?

 

Ja.

 

Hoe kan ik iets laten bezorgen aan een opgenomen patiënt?

Kan ik de was of iets anders komen ophalen?

Mag ik mij hiervoor zelf naar het ziekenhuis verplaatsen?

 

Van toepassing tot 8/6:

  • Het op- en afhalen van persoonlijke was of andere goederen wordt gecentraliseerd aan de receptie.
  • Een medewerker van de afdeling zorgt ervoor dat de pakketjes goed gelabeld zijn (naam van de patiënt) en brengt de pakketjes naar het sas aan de hoofdingang van het PCM tegen 10u.
  • De patiënt verwittigt zijn familie dat er een pakketje klaar ligt.
  • In het sas staan rekken PROPERE ZONE en VUILE ZONE, met telkens de naam van de afdeling.
  • Uitgaande was en goederen die familie moet ophalen, worden door de medewerkers in de in de rekken ‘VUILE ZONE’ gelegd.
  • Familie/ vrienden kunnen hier het pakketje van de patiënt komen ophalen.
  • Propere was of andere pakketjes die door familie/vrienden wensen afgeleverd te worden, moeten goed verpakt worden, met de naam en afdeling van de patiënt duidelijk geschreven op de buitenkant.
  • Deze pakjes mogen bij de juiste afdeling in de rekken PROPERE ZONE gelegd worden.
  • De medewerkers van de afdeling nemen deze goederen terug mee naar de afdeling.
  • Daar worden ze om veiligheidsredenen samen met de patiënt geopend.

Indien het niet langer mogelijk is om de was te doen voor jouw familielid, kan de was ook in het PCM gebeuren.

 

Ik ben een vrijwilliger of ervaringsdeskundige mag ik nog binnen in het PCM?

 

Ja, vanaf 18/5 is dit weer toegelaten mits het volgend van de richtlijnen m.b.t. Covid-19.

 

Is de cafetaria nog open voor patiënten of derden?

 

Vanaf 8/6 is de cafetaria opnieuw beschikbaar voor patiënten en bewoners van Eigen Woonst. Derden zoals bezoekers van patiënten, worden nog niet toegelaten.

 

Wat als mijn familielid/vriend/kennis besmet wordt met het corona-virus?

 

Bij de residentiële patiënt die symptomen van COVID-19 vertoont wordt een test afgenomen. Hij blijft in quarantaine op de kamer tot de resultaten van de test gekend zijn (als het om een 1-persoonskamer gaat) of op een aparte kamer (als hij standaard in een 2-persoonskamer verblijft).De (mogelijk) besmette patiënt wordt goed opgevolgd door de artsen en de verpleegkundigen. Als zijn toestand achteruit gaat en hij extra zorg nodig heeft, zal de patiënt overgebracht worden naar een algemeen ziekenhuis (AZ Delta of AZ Groeninge).

Bij patiënten van de Pendel en ContAct zal bij verhoogde temperatuur (>37.5°C) de huisarts worden gecontacteerd en zal aan de patiënt gevraagd worden om naar huis te gaan.

 

Hoelang zijn deze maatregelen geldig?

 

Deze maatregelen zullen nog voor langere termijn gelden. Deze kunnen tussentijds aangepast worden, afhankelijk van wat de overheid beslist en hoe de epidemie evolueert.

 

Ik ben bang geworden door de huidige situatie. Ik maak me zorgen. Ik voel me mentaal niet zo goed. Wat kan ik doen?

 

Het is voor het eerst dat we allemaal geconfronteerd worden met een dergelijke pandemie. Iedereen is bezorgd voor zijn eigen gezondheid en/of de die van hun naasten. Dit is volledig normaal.

Daarnaast hebben alle maatregelen om de verspreiding van het virus te voorkomen een hele grote impact op iedereen. Ons leven is volledig overhoop gegooid. Zo kunnen de financiële gevolgen zwaar doorwegen, maar je kan lijden onder de eenzaamheid en verveling, of het beperkte fysieke contact met vrienden, collega’s, familie …

Op de sociale media en internet zijn er ondertussen tal van tips te vinden om je toch te proberen fit en gezond houden, zowel fysiek als mentaal.

Bekijk zeker ook de tips op de website van het Rode Kruis: klik hier.  

Heb je nood aan een gesprek, dan kan je ook bellen naar Tele-Onthaal op het nummer 106. Via hun website kan je ook chatten. Ook de zelfmoordlijn is bereikbaar op het nummer 1813.

Wens je een consultatie met één van onze artsen, neem dan contact op met het medisch secretariaat.

Medisch secretariaat Dr. Renier / Dr. Beke

056 / 52 14 52

Medisch secretariaat Dr. Crombez / Dr. Grouwels

056 / 52 14 53

Medisch secretariaat Dr. De Troyer

056 / 52 14 72

 

 

Waar vind ik meer informatie over het virus zelf, de maatregelen die door de overheid worden genomen, etc.?

 

Geloof niet alles wat je leest op de sociale media of op het internet. Vertrouw enkel op de officiële websites.

Voor algemene vragen over het virus COVID-19 verwijzen we naar het contactcenter de Federale overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu:

Website van de overheid:       www.info-coronavirus.be

Infolijn:                                         0800 14 689 (van 8.00u tot 20.00u van maandag tot en met vrijdag; van 10.00u tot 20.00u op zaterdag en zondag).

E-mail:                                          info-coronavirus@health.fgov.be

 

Ik heb nog een andere vraag.

 

Heb je nog vragen, neem dan gerust contact met ons op, bij voorkeur via e-mail op info@pcmenen.be

 

" Vragen over de maatregelen inzake Corona-virus in ons Psychiatrisch Centrum ? "