25 maart 2020 ←Terug naar overzicht

Is er nog bezoek mogelijk in het PCM?

 

NIEUW: vanaf dinsdag 7 april kan er een afspraak 'achter glas' geregeld worden met een opgenomen familielid/kennis.

Wat houdt dit in en hoe werkt het ? De patiënt moet eerst met de sociale dienst een afspraak vastleggen. Er kan max. 1 afspraak van 15 min. per week plaatsvinden. Er kunnen max. 2 familieleden of kenissen naar het PCM komen. Op het afgesproken moment zal de patiënt met een zorgverlener naar het vergaderlokaal aan de ingang van het PCM gaan. De familie/vrienden staan aan de andere kant van het raam (op de oprit van de hoofdingang). Tijdens dit moment kan er telefonisch contact gemaakt worden. De patiënt gebruikt hiervoor zijn eigen GSM. Indien hij er geen bezit, kan de telefoon van de begeleiding gebruikt worden.

Externe firma’s die diensten leveren aan het PCM en leveranciers hebben enkel toegang na individuele afspraak.

De toegang tot het domein aan de Bruggestraat 57 wordt afgesloten. De poort blijft dicht. Leveranciers melden zich aan via de parlofoon.

De deur van de hoofdingang, nr. 75, is eveneens op slot. Wie binnen moet, kan zich via de parlofoon aanmelden. De receptionisten kunnen de deur vanop afstand openen indien nodig. Er staan rekken in het inkomsas om spullen voor patiënten op te halen en af te leveren (zie vraag 7).

 

Kunnen de opgenomen patiënten het ziekenhuis verlaten?

 

Neen, er wordt standaard geen uitgang meer verleend aan patiënten om het besmettingsrisico te beperken tot een minimum. Patiënten die toch het ziekenhuis verlaten, kunnen tot nader order niet meer terug keren.

Voor de patiënten van het dagziekenhuis de Pendel en het activiteitencentrum ContAct gelden specifieke afspraken zie vraag 6.

 

Kunnen patiënten online goederen kopen en laten leveren in het PCM?

 

Tijdens de periode dat patiënten het domein niet kunnen verlaten en er geen bezoek is toegelaten, is het mogelijk om online bestelde goederen te laten leveren in het PCM.

Om veiligheidsredenen worden de pakketjes dan samen met een medewerker op de afdeling geopend.

We voorzien ook een soort ‘Collect & Go’-winkeltje voor de patiënten in het PCM. Op de afdeling is een lijst voorhanden met een aantal producten die kunnen aangekocht worden (snoep, frisdrank, fruit, toiletartikelen, postzegels, etc.). Er wordt een maximumbedrag vastgelegd van € 7,-/bestelmoment (tenzij de sociale dienst aangeeft dat dit niet mogelijk is voor de patiënt). Het bedrag van de aangekochte artikelen zal op de factuur worden gezet, zodat cash geld niet nodig is. De boodschappen zullen op de afdeling worden afgeleverd.

 

Hoe kunnen we contact houden met iemand die is opgenomen?

 

Je kan jouw familielid, vriend, kennis … altijd bellen op hun persoonlijke gsm. Een videogesprek, bv. via Facetalk, Whats App, etc. is altijd leuker, zo kunnen jullie elkaar zien. Mailtjes of tekstberichtjes kunnen natuurlijk ook.

Een ‘traditionele’ brief schrijven al of niet met tekeningen van kinderen, kleinkinderen, etc. is ook een mogelijkheid, maar hou rekening met een vertraging van de postbedeling.

Heeft de patiënt geen eigen gsm of heeft hij geen ervaring met bv. videogesprekken, dan kan er altijd telefonisch contact opgenomen worden met de afdeling. De medewerkers helpen graag naar een gepaste oplossing zoeken.  

 

Kan ik op consultatie komen?

 

Enkel de dringende consultaties kunnen nog plaats vinden. Neem hiervoor contact op met de psychiater via het medisch secretariaat.

Medisch secretariaat Dr. Renier / Dr. Beke

056 / 52 14 52

Medisch secretariaat Dr. Crombez / Dr. Grouwels

056 / 52 14 53

Medisch secretariaat Dr. De Troyer

056 / 52 14 72

 

De artsen zullen je zoveel mogelijk telefonisch verder helpen. Indien aangewezen, worden andere oplossingen gezocht, zoals het inschakelen van de mobiele teams, opname …

 

Gaan de therapieën door voor de opgenomen patiënten?

 

De zorg en behandeling blijven gegarandeerd. De traditionele groepstherapieën zijn momenteel niet mogelijk. We proberen zoveel mogelijk een individueel aanbod te voorzien of therapie/activiteiten met een paar mensen, waarbij de regels m.b.t. hygiëne en sociale afstand (social distancing) gerespecteerd worden.

Onze psychomotorische therapeuten zijn o.m. ook creatief aan de slag gegaan en bieden oefeningen aan via filmpjes die op de televisie in de kamer worden afgespeeld.

We voorzien ook gratis WiFi in heel het ziekenhuis en de televisie op de kamer is tot het einde van de maatregelen gratis.

 

Gaat de dagtherapie op de Pendel nog door? Kan ik nog naar ContAct komen?

 

De overheid laat niet langer toe dat patiënten ouder dan 65 jaar therapie volgen in daghospitalisatie. Voor ons gelden deze regels voor zowel de Pendel als ContAct. Deze patiënten zijn kwetsbare ouderen, bij wie de gevolgen van een besmetting ernstig kunnen zijn.

Andere patiënten van de Pendel en ContAct kunnen wel nog naar het ziekenhuis komen. Er gelden wel strenge voorzorgsmaatregelen. Zo moeten de regels van de overheid gevolgd worden m.b.t. hygiëne en sociale afstand.

Het programma zal aangepast worden ngl. de capaciteit en de aanwezige patiënten.

Bij aankomst wordt bij iedereen de temperatuur gemeten. Bij verhoogde temperatuur (>37.5°C) wordt de huisarts gecontacteerd en moet de patiënt naar huis gaan. Hij kan zich pas na 7 dagen opnieuw aanbieden.

 

Kan ik nog naar de nabehandeling op de afdelingen komen?

 

Nabehandeling op de afdeling is voorlopig niet meer mogelijk. Patiënten die normaal nabehandeling volgen en nood hebben aan psychische bijstand, kunnen steeds telefonisch contact opnemen met de afdeling voor een gesprek.

Eventueel kan er gekeken worden voor therapie op de Pendel. Ook de mobiele teams kunnen ingeschakeld worden. Indien aangewezen kan een residentiële opname geregeld worden.

 

Kan ik nog komen naar het ziekenhuis voor een nachtopname?

 

Neen, dit is voorlopig niet meer mogelijk. Indien aangewezen kan een residentiële opname geregeld worden.

 

Hoe kan ik iets laten bezorgen aan een opgenomen patiënt?

Kan ik de was of iets anders komen ophalen?

Mag ik mij hiervoor zelf naar het ziekenhuis verplaatsen?

 

Familie/vrienden mogen nog steeds de was doen voor een patiënt, of er kunnen goederen bezorgd/afgehaald worden, weliswaar zonder contact tussen patiënt en familie/vrienden.

  • Het op- en afhalen van persoonlijke was of andere goederen wordt gecentraliseerd aan de receptie.
  • Een medewerker van de afdeling zorgt ervoor dat de pakketjes goed gelabeld zijn (naam van de patiënt) en brengt de pakketjes naar het sas aan de hoofdingang van het PCM tegen 10u.
  • De patiënt verwittigt zijn familie dat er een pakketje klaar ligt.
  • In het sas staan rekken PROPERE ZONE en VUILE ZONE, met telkens de naam van de afdeling.
  • Uitgaande was en goederen die familie moet ophalen, worden door de medewerkers in de in de rekken ‘VUILE ZONE’ gelegd.
  • Familie/ vrienden kunnen hier het pakketje van de patiënt komen ophalen.
  • Propere was of andere pakketjes die door familie/vrienden wensen afgeleverd te worden, moeten goed verpakt worden, met de naam en afdeling van de patiënt duidelijk geschreven op de buitenkant.
  • Deze pakjes mogen bij de juiste afdeling in de rekken PROPERE ZONE gelegd worden.
  • De medewerkers van de afdeling nemen deze goederen terug mee naar de afdeling.
  • Daar worden ze om veiligheidsredenen samen met de patiënt geopend.

Normaal gezien worden deze verplaatsingen gekaderd als noodzakelijk in het kader van de zorg voor kwetsbare medeburgers/familie. Probeer ze wel tot een minimum te beperken. Sommige politiepatrouilles vragen wel een bewijs dat het gaat om een noodzakelijke verplaatsing. Dit bewijs kan de familie verkrijgen via de Sociale Dienst van de afdeling.

Indien het niet langer mogelijk is om de was te doen voor jouw familielid, kan de was ook in het PCM gebeuren.

 

Ik ben een vrijwilliger of ervaringsdeskundige mag ik nog binnen in het PCM?

 

Neen, er wordt gevraagd aan vrijwilligers en ervaringsdeskundigen om tot nader order thuis te blijven.

 

Is de cafetaria nog open voor patiënten of derden?

 

Neen, de cafetaria is enkel nog beschikbaar voor het personeel.

 

Wat als mijn familielid/vriend/kennis besmet wordt met het corona-virus?

 

In het PCM worden er geen testen op COVID-19 uitgevoerd. We zullen hier dus niet met zekerheid kunnen vaststellen of de patiënt besmet is met het corona-virus, of last heeft van de gewone griep of een andere luchtweginfectie.

Bij patiënten van de Pendel en ContAct zal bij verhoogde temperatuur (>37.5°C) de huisarts worden gecontacteerd en zal aan de patiënt gevraagd worden om naar huis te gaan.

Residentiële patiënten die koorts hebben en minstens 1 symptoom van COVID-19 vertonen, blijven in quarantaine op hun kamer (als het om een 1-persoonskamer gaat) of op een aparte kamer (als ze standaard in een 2-persoonskamer liggen). Ze mogen de kamer dan niet meer verlaten.

De (mogelijk) besmette patiënt wordt verder opgevolgd door de artsen en de verpleegkundigen. Als zijn toestand achteruit gaat en hij extra zorg nodig heeft, zal de patiënt overgebracht worden naar een algemeen ziekenhuis (AZ Delta of AZ Groeninge).

 

Heeft het PCM nog mondmaskers nodig?

 

Ja zeker. Heb je zelf nog mondmaskers type FFP 1, FFP2 of FFP3 liggen, breng ze binnen of geef ons een seintje.

Wil je zelf stoffen mondmaskers maken, graag. Het type speelt geen rol, kijk wat voor jou haalbaar is om te maken. Ook deze zelfgemaakte maskers mag je binnen brengen aan de receptie of laten leveren.

 

Hoelang zijn deze maatregelen geldig?

 

Deze maatregelen gelden voorlopig tot en met 20 april 2020. Deze kunnen verlengd worden, afhankelijk van wat de overheid beslist.

 

Ik ben bang geworden door de huidige situatie. Ik maak me zorgen. Ik voel me mentaal niet zo goed. Wat kan ik doen?

 

Het is voor het eerst dat we allemaal geconfronteerd worden met een dergelijke pandemie. Iedereen is bezorgd voor zijn eigen gezondheid en/of de die van hun naasten. Dit is volledig normaal.

Daarnaast hebben alle maatregelen om de verspreiding van het virus te voorkomen een hele grote impact op iedereen. Ons leven is volledig overhoop gegooid. Zo kunnen de financiële gevolgen zwaar doorwegen, maar je kan lijden onder de eenzaamheid en verveling, of het beperkte fysieke contact met vrienden, collega’s, familie …

Op de sociale media en internet zijn er ondertussen tal van tips te vinden om je toch te proberen fit en gezond houden, zowel fysiek als mentaal.

Bekijk zeker ook de tips op de website van het Rode Kruis: klik hier.  

Heb je nood aan een gesprek, dan kan je ook bellen naar Tele-Onthaal op het nummer 106. Via hun website kan je ook chatten. Ook de zelfmoordlijn is bereikbaar op het nummer 1813.

Wens je een consultatie met één van onze artsen, neem dan contact op met het medisch secretariaat.

Medisch secretariaat Dr. Renier / Dr. Beke

056 / 52 14 52

Medisch secretariaat Dr. Crombez / Dr. Grouwels

056 / 52 14 53

Medisch secretariaat Dr. De Troyer

056 / 52 14 72

 

 

Waar vind ik meer informatie over het virus zelf, de maatregelen die door de overheid worden genomen, etc.?

 

Geloof niet alles wat je leest op de sociale media of op het internet. Vertrouw enkel op de officiële websites.

Voor algemene vragen over het virus COVID-19 verwijzen we naar het contactcenter de Federale overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu:

Website van de overheid:       www.info-coronavirus.be

Infolijn:                                         0800 14 689 (van 8.00u tot 20.00u van maandag tot en met vrijdag; van 10.00u tot 20.00u op zaterdag en zondag).

E-mail:                                          info-coronavirus@health.fgov.be

 

Ik heb nog een andere vraag.

 

Heb je nog vragen, neem dan gerust contact met ons op, bij voorkeur via e-mail op info@pcmenen.be

 

" Vragen over de maatregelen inzake Corona-virus in ons Psychiatrisch Centrum ? "